Blog

  • Peste 90% dintre cei care contestă o licitaţie nu participă ca ofertanţi finali

    Mai mult de 90% dintre cei care contestă o licitaţie nu au vreo legătură cu ofertantul şi nu sunt prezenţi ca ofertanţi finali, aceasta fiind o campanie de blocare a procesului, a declarat, într-o conferinţă de specialitate, Dan Nica, ministrul pentru Societatea Informaţională.
    „Sunt mulţi cei care contestă şi care consideră că acţiunea lor este legitimă. Este o chestiune care trebuie reglementată. Pierdem toţi. Sunt cereri de rambursare care conţin 95 de volume şi se ajunge la 9.000 de semnături conform cu originalul, în condiţiile în care există trei exemplare din fiecare proiect. Peste 90% dintre cei care contestă o licitaţie nu au nicio legătură cu aceasta şi nu participă ca ofertanţi finali la licitaţie. Deci, e clar că acela care contestă are lipsă de apetit pentru participare la licitaţie. Pentru noi, este clar o formă de şantaj”, a afirmat Nica.
    Ministrul pentru Societatea Informaţională a menţionat, totodată, că depunerea cât mai multor contestaţii la o licitaţie a devenit concurs naţional în România.
    „Sunt foarte mulţi beneficiari care încearcă să depună proiecte, dar care nu sunt în regulă. Astfel, apar foarte multe nemulţumiri. Sigur că efortul nostru de a evalua cele câteva mii de proiecte pe care le-am găsit este aproape de finalizare. Dacă nu terminăm cu bine acest exerciţiu financiar, nu va fi bine nici în următorul exerciţiu financiar. (…) Cine depune mai multe contestaţii la o licitaţie în România a devenit concurs naţional”, a afirmat Nica.

  • Masterplanul de Transport va fi aprobat în perioada următoare

    Ministerul Transporturilor va aproba în perioada următoare Masterplanul de Transport, în cadrul căruia sunt prevăzute proiecte de modernizare în valoare de 1,12 miliarde euro, a declarat ministrul de resort, Ramona Mănescu, în cadrul unei conferinţe de specialitate.
    „Banii pentru proiectele în valoare de 1,12 miliarde de euro vor proveni din fonduri europene şi vor fi alocaţi în special pentru modernizarea Aeroportului Henri Coandă, dar şi a celor de la Cluj, Constanţa, Baia Mare. De asemenea, vor fi construite capacităţi intermodale la aeroporturile de la Otopeni şi Iaşi, dar şi un terminal cargo la Cluj”, a spus ministrul Transporturilor.
    Potrivit sursei citate, prioritatea Ministerului Transporturilor pentru perioada următoare este îmbunătăţirea traficului aerian pe rutele interne, mai multe aeroporturi din ţară beneficiind deja de lucrări de modernizare finanţate din fonduri europene.
    „Pista Aeroportului Ştefan cel Mare din Suceava a beneficiat de lucrări de modernizare în valoare de 167 milioane lei, în timp ce Aeroportul Mihail Kogălniceanu din Constanţa a suportat lucrări de reabilitare în valoare de 170 milioane lei. În ceea ce priveşte creşterea traficului aerian pe rute interne, ne vom concentra mai ales pe suplimentarea numărului de curse pe destinaţiile existente, cum ar fi ruta Bucureşti-Târgu Mureş, care până de curând beneficia de trei curse pe săptămână, iar cum dispune de cinci curse săptămânal”, a afirmat Ramona Mănescu.
    Aceasta a precizat, totodată, că în acest moment nu există un plan de disponibilizări la unele companii feroviare sau la compania Tarom.
    „În prezent priorităţile noastre sunt bugetul pe anul 2014 şi implementarea planului de dezvoltare. Aceste lucruri sunt mai importante până să ajungem la disponibilizări, care pot avea loc doar după consultările cu partenerii sociali”, a subliniat Ramona Mănescu.
    În ceea ce priveşte schimbarea flotei existente a Tarom, George Marin, vicepreşedintele Business Strategy al Tarom, a declarat că există două posibilităţi pentru realizarea acestui demers: fie închirierea unor avioane din flota existentă către terţi şi închirierea unor avioane potrivite pentru Tarom de la alte companii, fie achiziţionarea de noi avioane.
    „Optimizarea flotei Tarom va avea loc într-un interval de timp de 2-4 ani. În măsura în care vom identifica potenţial de trafic, vom introduce curse şi pe alte rute interne. Pentru moment, ne vom axa pe suplimentarea numărului de curse pe rutele existente”, a spus George Marin.

  • Judecătorii au nevoie de lămuriri suplimentare în scandalul dublei decontări a reţetelor

    Judecătorii au nevoie de lămuriri suplimentare în scandalul dublei decontări a reţetelor

    Judecătoria Galaţi şi Tribunalul şi-au pasat până acum mai multe dosare, ce vizează acuzaţii de dublă decontare la Spitalul de Urgenţă din Galaţi, motivul real fiind dificultatea aflării adevărului, în condiţiile în care unitatea medicală nu are sistem informatic. Până acum, Spitalul de Urgenţă a renunţat la unul dintre procesele deschise împotriva Casei de Asigurări de Sănătate, iar zilele trecute Judecătoria Galaţi a decis să repună pe rol un alt dosar cu acelaşi obiect după ce a amânat de trei ori pronunţarea pentru că nu a înţeles cum stau lucrurile din documentele depuse la dosar. Judecătorii se vor pronunţa totuşi în cazul controlului efectuat de Casa de Asigurări de Sănătate Galaţi la Spitalul de Urgenţă în perioada 6.05-10.05.2011, când s-a constatat că 19 medici au prescris reţete pacienţilor, deşi erau internaţi, valoarea reţetelor depăşind 8.000 de lei. Reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate consideră că s-au încălcat condiţiile în care trebuia acordată asistenţa medicală, ce presupun ca spitalele să asigure pentru pacienţii internaţi toate cheltuielile necesare, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice. Spitalul de Urgenţă a dat în judecată Casa de Asigurări de Sănătate, cerând anularea deciziei de imputare pe motiv că „o astfel de măsură luată în mod unilateral este rezultatul unei analize simpliste şi a unei interpretări greşite”.
    Expertiză privind eliberarea reţetelor
    Lipsa unui sistem informatic, care să permită verificarea în timp real a situaţiei pacienţilor ce se prezintă pentru eliberări de reţete, a condus de fapt la această situaţie. Casa de Asigurări de Sănătate susţine că verificările au fost demarate chiar la sesizarea pacienţilor, care ar fi reclamat modul defectuos în care se realizau prestaţiile medicale în spital. Controlul a vizat eliberarea reţetelor simple, compensate sau gratuite către bolnavii internaţi, ce ar fi trebuit să primească tratament în secţiile unde erau internaţi. Pentru a lămuri odată pentru totdeauna situaţia, Judecătoria a hotărât efectuarea unei expertize, care să analizeze dacă reţetele cuprinse în anexa la raportul de control au fost eliberate din farmacii în perioada spitalizării persoanelor pentru care au fost întocmite şi  dacă reţetele astfel eliberate au fost decontate de către spital, precum şi valoarea decontată. De asemenea, expertiza va avea rolul să stabilească dacă a existat o dublă decontare, în sensul că persoana pe numele căreia s-a eliberat reţeta a beneficiat în acelaşi timp de medicamente pe perioada internării, iar dacă aşa stau lucrurile, să fie calculată suma decontată.

  • Proiecte pentru încurajarea unui regim de viaţă sănătos

    Elevii gălăţeni iau parte la diferite activităţi menite să le insufle deprinderi ale unui stil de viaţă sănătos, dobândit prin consumul de alimente sănătoase şi prin mişcare zilnică. Astfel de activităţi, care au avut debutul la începutul acestei săptămâni, la Liceul “Sf.Maria”, au fost organizate în cadrul proiectului educaţional local “Învaţă să trăieşti sănătos” şi a fost iniţiat de două profesoare care îşi doresc ca elevii să crească sănătoşi: Mihaela Măcrineanu (Liceul Teoretic “Mircea Eliade”) şi Liliana Onel (Liceul “Sf.Maria”). Coordonatorii menţionaţi îşi propun să pornească la drum cu o serie de activităţi în care sunt incluşi momentan 50 de elevi, care vor lua parte la diferite sesiuni de informare, la plimbări în aer liber cu bicicletele sau rolele. Proiectul are drept parteneri Complexul Muzeal, Direcţia de Sănătate Publică, Inspectoratul Şcolar, Direcţia Judeţeană de Sport şi ANPC.

    “În ultimul timp, pe toate canalele media circulă diferite informaţii – mişcaţi-vă zilnic, faceţi 30 de minute de mişcare, aveţi grijă câtă sare, câte băuturi energizante consumaţi sau încercaţi să le evitaţi prin înlocuirea lor cu apă plată. Este ceea ce dorim să vă prezentăm noi – să încercăm să ne raportăm la acest mod de viaţă şi să aplicăm ceea ce ştim în realitatea noastră de zi cu zi”, a spus prof. Mihaela Măcrineanu, înainte de începerea activităţii de la liceul “Sf.Maria”.

    Elevii liceului “Mircea Eliade” sunt deja familiarizaţi cu astfel de proiecte deoarece, în anul 2010, instituţia de învăţământ a obţinut o finanţare de la Guvernul Norvegiei pentru a fi implementată o acţiune amplă pe o temă la fel de generoasă, “Învaţă să trăieşti sănătos prin dietă şi mişcare”.

    “Eu mă aflu la momentul diseminării rezultatului respectiv şi vreau să văd dacă ceea ce am derulat se poate aplica şi în alte licee teoretice. Este o continuitate a ceea ce s-a derulat în şcoală şi dorim să vedem dacă putem face acest lucru şi cu o finanţare minimă sau dacă putem schimba, cel puţin, gradul de mentalitate al tinerei generaţii cu privire la alimentaţie şi mişcare”, a spus prof. Măcrineanu. Activitatea care a avut loc săptămâna aceasta a constat într-un concurs la care au participat copii de la ambele licee, în total 5 grupe formate din câte 4 elevi. Aceştia au avut de alcătuit sloganuri din cuvinte primite, de modelat un coş cu fructe şi legume din plastilină şi de realizat postere cu tema alimentaţie sănătoasă.

  • Trans-siberianul, cel mai lung drum de fier din lume

    Trans-siberianul, cel mai lung drum de fier din lume

    Mii de kilometri de cale ferată. Un adevărat univers străbătut de cea mai lungă şi spectaculoasă cale ferată din lume. Sute de istorii adevărate presărate de-a lungul a milioane de traverse. O experienţă unică, despre care cei care au trăit-o spun că nu se compară cu nimic similar. Pentru că nu există nicăieri în lume o altă cale ferată care să lege precum Trans-siberianul două continente, mai multe lumi şi mii de suflete.
    Eurasia văzută din tren
    Trans-siberianul sau TransSib-ul cum îl numesc ruşii, este fără nicio îndoială cea mai lungă şi mai faimoasă cale ferată din lume. Străbate cu ale sale linii de oţel întreaga Eurasie. Începe din Moscova, străpunge Munţii Urali care despart două continente, continuă prin stepele şi taigalele Siberiei pentru a se opri în punctul terminus, oraşul Vladivostok de pe coastele Oceanului Pacific, în Extremul Orient rus. Ruta sa acoperă o distanţă de peste 9.000 kilometri de-a lungul căreia se pot observa peisaje diverse, oameni din culturi diferite, imensul lac Baikal şi multe altele.
    Uriaşa cale ferată a fost denumită iniţial de către ruşi „Marele Drum Siberian”, numele actual, cel de Trans-siberian, fiind dat de către primii occidentali care au călătorit cu acest tren. Numele s-a perpetuat astfel până în zilele noastre, fiind folosit de toţi străinii care vizitează Rusia.
    Calea ferată poate fi numită fără nicio rezervă „coloana vertebrală a Rusiei”. Este, de altfel, singurul drum care străbate direct uriaşa ţară. Acest statut unic face ca linia ferată trans-siberiană să aibă o mare importanţă pentru economia şi siguranţa Rusiei; de altfel acestea au fost şi dezideratele luate în calcul acum mai bine de o sută de ani, când s-a decis construirea căii ferate.
    Calea ferată care a depăşit cu mult în lungime faimosul Zid Chinezesc a fost construită între anii 1890-1916 pentru a controla mai bine şi eventual proteja teritoriile ruse cu ieşire la Oceanul Pacific, teritorii numite de ruşi „Dalnîi Vostok” sau Estul Îndepărtat. În luna martie a anului 1890, viitorul ţar Nicolae al II-lea a inaugurat şi binecuvântat personal începerea construirii segmentului de cale ferată din Extremul Orient rus. Þarul a inaugurat începerea lucrărilor pe când poposise la Vladivostok după ce venise din Japonia cu ocazia încheierii călătoriei sale în jurul lumii. Nicolae al II-lea făcea cu această ocazie referiri, în jurnalul său personal, la emoţia cu care aştepta să călătorească în condiţii de lux prin sălbăticia neatinsă a Siberiei. Trenul ţarului a fost conceput şi construit în atelierele din Sankt Petersburg pentru a servi în ultimă instanţă drept principalul birou şi sediu mobil al ţarului şi apropiaţilor săi în vederea călătoriilor de-a lungul şi de-a latul Rusiei.
    Calea ferată care avea să uimească o lume întreagă şi să unească două continente a fost construită în principal de soldaţi ruşi şi de deţinuţii politici şi de drept comun din acea vreme.
    Un fabulos drum de fier
    Principala rută dintre Sankt Petersburg şi Vladivostok a fost terminată în anul 1903, dar trebuiau finisate numeroase construcţii adiacente precum halte, depouri, poduri, tuneluri şi linii auxiliare, motiv pentru care terminarea sa definitivă a mai necesitat alţi 13 ani de muncă. De fapt, construirea sa a început pe data de 19 mai 1891 şi a fost terminată pe data de 5 octombrie 1916, cu ocazia deschiderii podului peste fluviul Amur.
    Până la definitivarea Trans-siberianului nu existau legături sigure între Rusia Europeană şi teritoriile sale din Asia. Conştientă de faptul că mari puteri precum Anglia, China şi Japonia doreau să anexeze aceste toritorii, Rusia a vrut să şi le securizeze. Motivul pentru care s-a construit această cale ferată a fost în mare parte unul de ordin strategic.
    Chiar şi în zilele noastre, Trans-siberianul continuă să aibă o mare importanţă pentru Rusia Federală şi nu numai pentru ea. Construirea sa a permis Rusiei, apoi Uniunii Sovietice să îşi dezvolte regiunile din Asia Centrală, Siberia şi teritoriile cu ieşire la Pacific. În prezent, Trans-siberianul rămâne cea mai scurtă rută dintre Europa şi Asia, iar statul rus câştigă sume importante de bani prin transportul de diverse mărfuri din China şi Japonia către Europa şi viceversa. Sunt necesare aproximativ şase zile pentru a călători cu trenul de-a lungul liniei ferate.
    După traversarea Siberiei, mai precis imediat după oraşul Irkuţk, calea ferată se divide în trei direcţii diferite:
    -Ruta Trans-siberiană Moscova – Vladivostok, care recrează traseul original al primelor trenuri trans-siberiene, rută care traversează complet Siberia pe lungime, până la Pacific.
    -Ruta Trans-mongolă Moscova – Ulan Bator, care străbate stepe şi păduri aproape nemărginite, ba chiar şi o mică porţiune din Deşertul Gobi.
    -Ruta Trans-manciuriană Moscova – Beijing, care asigură astfel o cale directă din Rusia în China.
    Obiective turistice importante şi recorduri unice
    Evident, o cale ferată despre care se poate spune fără a exagera prea mult că acoperă aproape o jumătate de lume, oferă accesul la numeroase obiective turistice de prim rang, precum şi la experienţe rare. Bunăoară, după parcurgerea unei singure zile şi acoperirea distanţei de 1.800 kilometri, trenul opreşte în Ekaterinburg, oraş fondat în anul 1797, cel mai industrializat şi poluat oraş din Rusia şi capitală neoficială a regiunii Ural. După încă o zi de mers şi circa 3.300 kilometri de la plecare, trenul ajunge în Novosibirsk. Cel mai mare oraş al Siberiei, cu peste 1.400.000 locuitori, acesta a fost fondat în anul 1893 şi este cel de-al treilea mare centru cultural şi ştiinţific al Rusiei, după Moscova şi Sankt Petersburg. De aici se poate ajunge relativ repede şi în Munţii Altai.
    După circa 4.000 kilometri, trenul ajunge în Krasnoiarsk, un alt important centru industrial din Siberia. În cea de-a treia zi de mers, trenul opreşte în gara din Irkutsk, un oraş important, cu o arhitectură interesantă, situat la doar 60 kilometri de Lacul Baikal şi Munţii Saian. Trenul trece de fapt pe malul acestei întinderi de apă, cel mai mare şi mai adânc lac cu apă dulce din lume.
    După ce trenul a parcurs 4-5 zile şi a străbătut circa 5.600 kilometri, intră în gara din Ulan-Ude, oraş preferat de turiştii care vor să exploreze împrejurimile sau să se familiarizeze cu cultura mongolă şi templele budiste din inima Asiei.
    După cinci zile de călătorie, trenul a parcus circa 8.000 kilometri şi a ajuns în Habarovsk, un oraş situat pe malurile fluviului Amur, la mică distanţă de graniţa cu China.
    În final, după ce trenul a străbătut 9.200 kilometri în circa şase zile, locomotiva sa a ajuns în Vladivostok, un oraş cu un aer cumva provincial, dar şi unul dintre cele mai importante centre strategice ale Rusiei, centru politic şi administrativ al Extremului Orient rus. Vladivostok este şi un important nod aerian, cu zboruri zilnice către Japonia, Statele Unite şi Coreea de Sud.
    În afară de aceste obiective, Trans-siberianul deţine şi o serie de recorduri şi particularităţi care-i sporesc faima. Lungimea rutei sale principale atinge 9.288 kilometri, iar cel mai mare pod al său, peste fluviul Amur, are lungimea de peste doi kilometri. La kilometrul 8.140, începe cel mai lung tunel al căii ferate. La kilometrul 5.311, există gara staţiei Sludyanka, construită exclusiv din marmură.
    Trans-siberianul acoperă 10 fusuri orare, 87 oraşe şi 16 fluvii dintre care cele mai mari sunt Volga, Obi, Enisei şi Amur. Trans-siberianul călătoreşte pe o lungime de 207 kilometri pe malul Lacului Baikal. Acest legendar drum de fier circulă pe o distanţă de 39 kilometri paralel cu Oceanul Pacific, până când intră în gara din Vladivostok.
    Acesta este Trans-siberianul, iar o mare parte din tainele şi poveştile (în mare parte adevărate) care îl înconjoară aşteaptă să fie descoperite de cutezătorii şi în egală măsură norocoşii care vor reuşi să-l parcurgă prin stepe fără hotar şi păduri de gheaţă.

  • Cu cât vor creşte taxele şi impozitele locale anul viitor la Galaţi?

    Primarul Galaţiului, Marius Stan, a declarat ieri că anul viitor taxele şi impozitele locale nu vor fi majorate cu până la 20%. Potrivit edilului şef al urbei, valoarea  taxelor locale din 2014 va creşte cu aproximativ 1,25%, fiind vorba doar despre indexarea acestora cu indicele de rată al inflaţiei. „Vom merge pe aceleaşi cuantum de taxe şi impozite de acum, doar că vor fi indexate cu rata inflaţiei, de 1,25%, care este o creştere aproape nesemnificativă. Preferăm să facem o astfel de rectificare, pentru că dacă nu o realizăm, oricum la o perioadă de 3-5 ani Ministerul Finanţelor te obligă să faci şi atunci îndatorezi şi mai mult oamenii. Nu vom majora taxele locale cu 20%, sper să ne descurcăm din punct de vedere financiar. Când stabileşti un impozit trebuie să te gândeşti şi dacă populaţia îl poate plăti”, a declarat primarul Marius Stan.

  • 804.225 salariaţi vor beneficia de majorarea salariului minim la 850 lei/lună

    804.225 salariaţi vor beneficia de majorarea salariului minim la 850 lei/lună

    Un număr de circa 804.225 salariaţi, dintre care 238.143 din sectorul bugetar şi 566.112 din sectorul concurenţial, va beneficia de majorarea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la 850 lei/lună.
    De asemenea, de majorarea salariului minim la 900 lei lunar vor beneficia circa 966.405 salariaţi, dintre care 281.542 din sectorul bugetar şi 684.863 salariaţi din cel concurenţial, conform datelor Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
    Conform unui proiect de Hotărâre publicat pe site-ul MMFPSPV, începând cu data de 1 ianuarie 2014, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabileşte la 850 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 ore în medie pe lună în anul 2014, reprezentând 5,059 lei/oră (plus 6,25% faţă de anul 2013). De la 1 iulie 2014, salariul minim brut va creşte la 900 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168 ore în medie pe lună în anul 2014, reprezentând 5,357 lei/oră (plus 12,50% faţă de 2013).
    Pentru personalul din sectorul bugetar, nivelul salariului de bază, potrivit încadrării, nu poate fi inferior nivelului salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, se menţionează în proiectul de act normativ.
    „Stabilirea, pentru personalul încadrat prin încheierea unui contract individual de muncă, de salarii de bază sub nivelul celui prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei. Constatarea contravenţiei şi aplicarea sancţiunii se fac de către personalul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prin inspectoratele teritoriale de muncă judeţene şi al municipiului Bucureşti, împuternicit, după caz, prin ordin al ministrului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnic”’, se menţionează în proiectul de Hotărâre.
    În prezent, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată este stabilit la 800 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore în medie pe lună în anul 2013, reprezentând 4,74 lei/oră, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 23/2013.

  • Cine plantează gard viu în Galaţi?

    Deşi Primăria Galaţi, prin purtătorul de cuvânt Mihai Costache, anunţa săptămâna trecută că asociaţiile de proprietari se pot deplasa la sediul Societăţii de Gospodărire Urbană pentru a lua gratuit gard viu sau gazon, lucrurile stau se pare cu totul altfel. Un cetăţean ne-a sunat luni la redacţie pentru a reclama faptul că cei de la Gospodărire Urbană – unde a mers după ce a citit comunicatul Primăriei – i-ar fi spus că nu se mai acordă gard viu de vinerea trecută.
    Potrivit informaţiilor furnizate de directorul Societăţii de Gospodărire Urbană, Eduard Grosu, la ora actuală angajaţii societăţii lucrează la plantarea gardului viu. „Gardul viu se va planta şi de către asociaţiile de proprietari care vor primi materialul săditor, asociaţiile de proprietari urmând să fie alese de către administraţia locală, astfel încât acestea să coincidă cu zonele şi aliniamentele unde se doreşte plantarea gardului viu”, ne-a declarat directorul Eduard Grosu. Din ce înţelegem noi, se dă gard viu, dar numai pentru anumite zone.
    Acum angajaţii Societăţii de Gospodărire Urbană se ocupă cu întreţinerea spaţiului verde din Grădina Publică, Parcul de la Pastilă şi Parcul Rizer. „De asemenea, în cursul lunii noiembrie angajaţii societăţii plantează 1.500 de platani, mesteceni şi tei, locaţiile fiind mai ales alianiamentele stradale, materialul fiind cumpărat de la o firmă din ţară, fiind vorba de o comandă făcută nu de societatea noastră, ci de către Primărie”, ne-a declarat Eduard Grosu.

  • Baschetbaliştii de la CSU sunt lideri la finalul turului

    Liga I la baschet masculin a programat jocurile ultimei etape din prima jumătate a sezonului. O partidă interesantă şi viu disputată s-a desfăşurat pe Litoral între BC Farul 2 Constanţa şi CSU Galaţi. Echipa condusă de Aurel Pricop a intrat la pauza mare cu un avantaj de cinci puncte, constănţenii au revenit puternic în sfertul trei şi au preluat conducerea pe tabela de marcaj. Studenţii gălăţeni nu au cedat şi au întors soarta meciului în ultimele 10 minute. Rezultat final: BC Farul 2 Constanţa – CSU Galaţi 68-70 (17-17, 17-22, 19-11, 15-20). Din tabăra gălăţeană s-au remarcat: Bălănică 12 puncte, Pricop 12 (2×3) puncte, Neguroiu 11 puncte, un junior cu dublă legitimare de la LPS Focşani, Olaru 10 (1×3) puncte. Cu cinci victorii din şase partide disputate, CSU a încheiat turul în fotoliul de lider. Cealaltă echipă gălăţeană, Phoenix a evoluat la Iaşi cu Politehnica. Mult mai experimentaţi ieşenii au obţinut o victorie lejeră, scor final 117-54. Returul va începe în acest weekend, când ambele echipe din oraşul de la Dunăre vor evolua în deplasare astfel: CSU la Iaşi cu Politehnica, respectiv Phoenix în Capitală cu BC Time.

  • China 3.0

    China 3.0

    Marţi s-a încheiat cel mai important conclav din ultimii 35 de ani din China. Dacă 1978 a marcat începutul reformelor economice ale lui Deng Xiaoping şi 1993 – deschiderea către globalizare cu Jiang Zemin, 2013 este anul de început al celei de-a treia etape a transformării Chinei globale.
    Preşedintele Xi Jinping a fost abil în primul an de mandat: a început vânătoarea de corupţi din companiile de stat şi din administraţiile locale şi şi-a sporit capitalul politic. El ştie că sprijinul popular faţă de reforme este cea mai bună cale pentru a face presiuni asupra opoziţiei cu care se confruntă în conducerile politice şi economice. Şi pornind de la acest capital politic înaintează spre ambiţiosul plan de transformare a unei economii “socialiste de piaţă” într-un model liberalizator şi descentralizat.
    În China, în prezent, se află în cauză ciocnirea dintre o enormă forţă de blocare, care s-a îngrăşat peste măsură şi nevoia naţională care să orienteze ţara în stabilitate internă şi în proiectarea ca putere internaţională. În primul grup se află companiile publice şi curtea lor de lideri privilegiaţi (a căror gestiune insuficientă nu a fost sancţionată, pe lângă faptul că suge întreaga finanţare bancară), administraţiile politice locale (sentinţa lui Bo Xilai a fost exemplară), birocraţia economică şi nepotismul politic al elitelor. În cel de-al doilea grup, cel al nevoii naţionale susţinute de Jinping, se află diluarea monopolurilor, reforma proprietăţii private, liberalizarea sectorului financiar, promovarea inovaţiei, intrarea de investiţii străine, revizuirea politicii copilului unic, creşterea consumului privat, finanţarea iniţiativei private sau reforma asigurărilor sociale.
    Între caracterul exigent al momentului chinez, gradarea deciziilor sale, rezistenţa ideologică a partidului comunist şi blocajul elitelor faţă de schimbare se va vedea gradul de tensiune internă în următorii ani şi rolul lui Xi Jinping în istorie. Şi dacă cineva doreşte să intre în ea, acela este el.
    Partidul Comunist Chinez anunţă decizia pentru reforma cuprinzătoare
    Al 18-lea Comitet Central al Partidului Comunist Chinez (PCC) a aprobat, marţi, o decizie în privinţa „problemelor importante care ţin de aprofundarea reformei cuprinzătoare”, la finalul celor patru zile ale plenarei. Secretarul general al CC al PC Chinez, Xi Jinping, a fost împuternicit de Biroul Politic să emită un raport de activitate în cadrul celei de-a treia sesiuni plenare a celui de-al 18-lea Comitet Central al PC Chinez, organizată la Beijing în perioada 9-12 noiembrie. Obiectivul general al aprobării reformelor este îmbunătăţirea şi dezvoltarea socialismului cu caracteristici chineze şi promovarea acestuia concomitent cu modernizarea sistemului şi capacităţilor de guvernare a ţării, se arată în comunicatul dat publicităţii după încheierea sesiunii.
    China trebuie să construiască având la bază realitatea că se menţine la stadiul primar al socialismului şi va rămâne la acest nivel atât de mult cât va fi dezvoltată şi aprofundată reforma cuprinzătoare. China trebuie să se menţină la concepţia strategică potrivit căreia această dezvoltare continuă a fi cheia soluţionării tuturor problemelor din China, se afirmă în textul comunicatului, adăugând că cel mai important factor este aderarea la conceptul conducerii PC Chinez.
    Reforma economică este factorul principal, iar soluţia de bază o constituie relaţionarea adecvată dintre Guvern şi piaţă, lăsând piaţa să joace un rol decisiv în alocarea resurselor, în timp ce Guvernul trebuie să joace un rol mai bun.
    Rezultate decisive trebuie obţinute în sectoarele cheie, iar până în anul 2020 trebuie realizat un cadru eficient, bazat pe dezvoltare corespunzătoare, ştiinţifică, în scopul asigurării că instituţiile din toate sectoarele vor fi mai mature, potrivit comunicatului.
    China se va orienta către rolul dominant al proprietăţii publice, jucând rolul de lider a economiei de stat, concomitent cu încurajarea, sprijinirea şi coordonarea sectorului privat pentru întărirea vitalităţii şi creativităţii acestuia. Va fi construit un sistem de piaţă unită şi deschisă, cu o concurenţă ordonată, astfel încât piaţa să joace un rol „decisiv” în alocarea resurselor.
    Funcţiunile Guvernului trebuie transformate într-o manieră care să permită construirea unui Guvern bazat pe lege şi orientat către servicii.
    Reforma va include, de asemenea, realizarea unui sistem fiscal modern care să sprijine iniţiativele guvernelor central şi locale.
    China îşi propune să îmbunătăţească un nou tip de relaţii între industrie şi agricultură, precum şi între zonele urbane şi cele rurale.
    China va reduce pragul de investiţii, va accelera dezvoltarea zonelor de liber-comerţ şi va intensifica deschiderea zonelor continentale, de coastă şi de frontieră.
    O mai mare importanţă se va acorda perfecţionării unui sistem democratic şi îmbunătăţirii formelor democratice pentru a arăta avantajele sistemului politic socialist al Chinei.
    China va aprofunda reforma sistemului judiciar şi va intensifica construirea unui sistem judiciar socialist caracterizat prin dreptate, înaltă eficienţă şi autoritatea de a susţine drepturile şi interesele populaţiei. Puterea trebuie să fie supervizată de popor şi trebuie exercitată într-o manieră transparentă.
    China va urma calea dezvoltării unei culturi socialiste cu caracteristici chineze. Reformele trebuie accelerate în sectorul social, incluzând educaţia, ocuparea forţei de muncă, distribuţia veniturilor, securitatea socială şi sănătatea publică.
    China va înfiinţa un comitet al securităţii de stat, va îmbunătăţi sistemele şi strategiile pentru asigurarea securităţii naţionale, potrivit conţinutului comunicatului în care se solicită inovarea la nivelul sistemelor pentru prevenirea şi soluţionarea eficientă a disputelor sociale şi îmbunătăţirea siguranţei publice.
    În cadrul comunicatului se mai solicită, de asemenea, construirea unui sistem global de progres ecologic care să protejeze mediul înconjurător.
    Se vor realiza forţele armate moderne cu caracteristici chineze, se mai arată în conţinutul comunicatului. PC Chinez va înfiinţa o echipă de conducere centrală pentru „reforma cuprinzătoare şi profundă.” Aceasta va avea ca responsabilitate proiectarea reformei, organizarea şi coordonarea reformei, dezvoltarea reformei şi supravegherea implementării planurilor.
    La sesiunea plenară au participat 204 de membri plini şi 169 de membri supleanţi ai Comitetului Central al PC Chinez. Membrii comitetului permanent ai Comisiei Centrale pentru Inspecţia Disciplinei din cadrul PC Chinez, oficiali de nivel înalt din cadrul departamentelor de resort, delegaţi ai Congresului Naţional al PCC, precum şi experţi şi oameni de ştiinţă au fost prezenţi la sesiunea plenară cu statut de delegaţi fără drept de vot.