Blog

  • Înscrieri la şcoala pentru adulţi

    Înscrieri la şcoala pentru adulţi

    Programul “A doua şansă” pentru persoanele care au întrerupt studiile şi vor să revină în sistemul de învăţământ pentru finalizarea lor continuă şi în acest an la Galaţi. Înscrierile sunt în toi, urmând ca pe 15 septembrie să aflăm numărul celor care vor păşi în noul an şcolar. Programul debutează pe 1 octombrie. Următoarea sesiune de înscriere are loc pentru cursurile care încep în luna februarie. Aceste înscrieri se fac doar pentru ciclul de învăţământ inferior.
    Cei care vor să urmeze cursurile trebuie să depună o cerere la unitatea de învăţământ abilitată pentru acest program. În Galaţi sunt două locaţii de acest gen – Şcoala 18 şi Şcoala 15. În mediul rural, programul se derulează în două unităţi de învăţământ la Iveşti, în patru şcoli la Barcea, în câte o şcoală la Toflea, Drăgăşeşti, Târgu Bujor, Buciumeni şi Munteni. Tecuciul este şi el cuprins în program, cu şcolile 2, 4 şi 7. 
    O grupă se configurează după înscrierea a cel puţin 12 persoane şi după aprobarea adresei pe care inspectorul răspunzător pentru ciclul de studiu o face către inspectorat.
    „Programul se discută cu cei care urmează aceste cursuri în funcţie de locul de muncă şi timpul disponibil pentru şcoală. Unii vor la sfârşit de săptămână, alţii în vacanţe. Se stabileşte orarul la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ, de comun acord cu profesorii”, ne-a informat inspectorul şcolar Maricel Lazăr.
    Forma de organizare a studiilor mai poate fi şi în regim seral, comasat sau intensiv, decizie luată de consiliul de administraţie al fiecărei instituţii de învăţământ, după consultarea elevilor înscrişi.

    Documente necesare la înscriere

    Candidaţii care vor să se înscrie la învăţământul primar trebuie să facă o cerere de înscriere însoţită de certificatul de nastere în original şi copie (în cazul inexistenţei documentului se va elibera o adeverinţă de către autorităţile locale), certificatul de căsătorie (unde este cazul), actul de identitate original şi copie, foaie matricolă sau adeverinţe care să ateste parcurgerea anumitor clase, fişa medicală şi adeverinţă de serviciu.
    Anii de studiu sunt structuraţi diferit, în funcţie de nivelul de şcolarizare. Astfel „ciclul de învăţământ inferior poate fi parcurs în doi ani calendaristici, pentru că la acest nivel se fac doi ani şcolari într-unul. Ciclul secundar inferior, gimnaziul, se face an cu an”, mai spune inspectorul Maricel Lazăr.
    Programul este deschis tuturor celor care nu au finalizat studiile primare şi gimnaziale şi care au depăşit cu cel puţin patru ani vârsta de şcolarizare corespunzătoate clasei. Cursurile sunt gratuite pentru toţi elevi. Anul trecut 776 de persoane s-au înscris la cursuri în tot judeţul, dintre care 77 au urmat ciclul gimnazial. Dintre aceştia un număr de 587 au promovat, între care 68 au primit diplomă de 8 clase.
    Programul “A Doua Şansă” reprezintă o iniţiativă a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, care doreşte să rezolve o problemă des întâlnită în comunităţile defavorizate: existenţa unui număr mare de persoane care au depăşit vârsta legală de şcolarizare, fără însă a fi reuşit să participe complet sau deloc la propria lor educaţie, la nivelul învăţământului obligatoriu. În acest context, programul „A Doua Şansă” oferă posibilitatea continuării şi finalizării studiilor obligatorii fără a fi necesară întreruperea activităţii profesionale sau familiale.

  • Şi-a ţepuit partenerii de afaceri pentru a-şi plăti datoriile

    Administratorul unei firme din Galaţi a fost trimis în judecată pentru înşelăciune după ce a indus în eroare o societate din Buzău, la care trebuia să ajungă o cantitate importantă de deşeuri metalice şi nemetalice. Şerban Dumitru a încheiat un contract de vânzare cumpărare, dar şi mai multe acte adiţionale, între firma sa, SC Simetal Reciclyng SRL, şi SC Maia Intermed SRL Buzău, convingându-şi partenerii să facă afaceri cu el după ce le-a arătat mai multe contracte încheiate cu ArcelorMittal Galaţi, în baza cărora combinatul îi livrase sau urma să îi livreze mari cantităţi de fier vechi. Societatea din Buzău a virat astfel în conturile ArcelorMittal, dar şi ale SC Simetal Reciclyng SRL peste 1,7 milioane de lei, bani ce reprezentau contravaloarea deşeurilor metalice ce trebuiau livrate, dar şi stingerea unor datorii ale firmei administrate de Şerban Dumitru către combinat.

    Au rămas cu ochii în soare
    Când a fost vorba să livreze deşeurile metalice şi nemetalice la care se obligase prin contract, administratorul firmei gălăţene a făcut un pas înapoi, la societatea din Buzău ajungând în final marfă în valoare de doar 633.000 de lei. Anchetatorii au stabilit ulterior că SC Simetal Reciclyng SRL Galaţi avea marfă pe stoc, dar Şerban Dumitru a preferat să o vândă altor firme. Când procurorii au vrut să pună sechestru pe bunurile firmei administrate de acesta, au constatat că exista deja un sechestru penal  într-un dosar de evaziune fiscală, dar şi mai multe ipoteci, deci sunt şanse mari ca SC Maia Intermed SRl Buzău să nu-şi mai recupereze niciodată paguba, ce depăşeşte un milion de lei. Judecătorii vor dispune acum efectuarea unei expertize pentru a stabili cu exactitatea valoarea prejudiciului creat de Şerban Dumitru, acesta riscând până la 12 ani de închisoare dacă magistraţii vor decide că a intenţionat să îşi escrocheze partenerii de afaceri.

  • Garanţii de milioane pentru apa caldă şi căldura Galaţiului

    Acest lucru l-a susţinut primarul Galaţiului, Marius Stan, care ne-a declarat că în cadrul unei întâlniri pe care a avut acum câteva zile la Bucureşti cu reprezentanţii Electrocentrale, Romgaz, Transgaz şi Ministerul Energiei s-au purtat discuţii în urma cărora s-a ajuns la un acord pentru încheierea unui nou contract de furnizare a gazelor naturale. Potrivit primarului Marius Stan, una dintre condiţiile încheierii noului contract ar fi ca Electrocentrale să garanteze în favoarea Romgaz cu anumite bunuri ale societăţii. „Sperăm să nu mai fie probleme, dar şi populaţia trebuie să înţeleagă că trebuie să îşi plătească datoriile dar şi factura curentă”, ne-a declarat primarul Stan.

    Noul contract, încheiat până miercurea viitoare

    Precizarea vine de la directorul general al Electrocentrale, Tudor Petre, care ne-a spus că pentru a constitui garanţiile solicitate de cei de la Romgaz este vorba de diferite obiective ale societăţii în valoare de 95 de milioane de lei, care este şi cuantumul datoriei înregistrate de Electrocentrale către Romgaz. „Noi le-am dat o listă cu o serie de obiective care aparţin Electrocentrale iar dânşii vor alege. Nu este prima dată când se constituie astfel de garanţii, anul trecut am garantat cu sediul societăţii. Important este nu ca Apaterm să achite factura curentă, ci cât mai mult din datoria care se ridică la 35 de milioane de lei, în timp ce Electrocentrale are de achitat la rândul ei către Romgaz suma de 95 de milioane de lei. Va veni iarna, facturile vor fi şi mai mari, deci problemele sunt departe de a se termina”, ne-a declarat directorul general al Electrocentrale.

  • Mai puţini comisari de mediu gălăţeni

    Numărul comisarilor Gărzii de Mediu Galaţi va fi redus conform unei analize făcute la nivel naţional de către conducerea Gărzii Centrale de Mediu, măsura fiind pusă în practică după desfiinţarea comisariatelor regionale ale Gărzii de Mediu. Potrivit declaraţiei comisarului şef al Gărzii de Mediu Galaţi, Mărioara Gătej, restructurarea a avut loc şi la nivelul personalului instituţiei gălăţene, numărul comisarilor de mediu fiind redus de la 21 la 15. Comisarul şef al Gărzii de Mediu Galaţi susţine că numărul de comisari ar fi suficient pentru acoperirea activităţii la nivelul judeţului.

  • Disponibilizări în rândul ceferiştilor gălăţeni

    66 dintre cei 620 de angajaţi ai Regionalei CFR Marfă Galaţi vor fi nevoiţi să spună adio locului lor de muncă, ne-a declarat Viorel Istrate, liderul Sindicatului Mişcare Comercial. Potrivit liderului de sindicat, conducerea Companiei CFR Marfă, care teoretic se află în focurile derulării procesului de privatizare, a notificat vineri sindicatele în legătură cu faptul că în cursul lunilor octombrie şi noiembrie se va trece la concedieri colective, urmând să fie disponibilizaţi 1.416 dintre cei 9.200 de angajaţi ai companiei. Potrivit Contractului Colectiv de Muncă, fiecare angajat ar urma să primească un salariu timp de 6 luni, plus ajutorul de şomaj prevăzut de lege, dar se poartă discuţii pentru ca disponibilizaţii să primească anumite plăţi compensatorii care trebuie însă consfinţite printr-un act normativ. „La nivelul regionalei CFR Marfă Galaţi vor fi disponibilizaţi 88 dintre cei 620 de angajaţi în cursul lunilor octombrie şi noiembrie. Nu înţelegem modul în care s-a luat această decizie, în condiţiile în care 3 din cele 8 regionale ale CFR Marfă nu au înregistrat pierderi, una din aceasta fiind şi cea gălăţeană”, ne-a mai declarat liderul de sindicat Viorel Istrate.

  • Cum vor fi plătite pensiile private

    Participanţii la fondurile de pensii private vor putea opta după încetarea perioadei active între mai multe modalităţi de încasare a banilor, cum ar fi o sumă lunară până la deces sau până la o anumită dată, o altă variantă fiind stabilirea unui interval de plată cuprins între 5 şi 10 ani.
    Modalităţile de plată se regăsesc într-un nou proiect de lege întocmit de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, care va reglementa plata pensiilor private pentru cei care contribuie în prezent la fondurile de pensii private obligatorii (Pilonul II) şi facultative (Pilonul III).
    În prezent, peste 6,2 milioane de persoane contribuie la aceste fonduri.
    În cazul Pilonului II, sumele acumulate în contul individual al fiecărui participant vor începe să fie încasate la data ieşirii la pensie din sistemul de stat (Pilonul I).
    În prezent, vârsta de pensionare este de 59 de ani şi 8 luni pentru femei şi de 64 de ani şi 8 luni pentru bărbaţi. Până în 2030, vârsta de pensionare va ajunge la 63 de ani pentru femei şi 65 de ani în cazul bărbaţilor.
    La Pilonul III, plata pensiei se va face după ce participantul la un fond de profil a împlinit 60 de ani şi a efectuat un stagiu minim de cotizare de şapte ani şi şase luni.
    Potrivit proiectului de lege, de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, participantul unui fond de pensii private alege furnizorul. “Furnizorul nu poate refuza nicio cerere de obţinere a unei pensii private dacă persoana îndeplineşte condiţiile legale. În termen de 5 zile calendaristice de la depunerea cererii de obţinere a unei pensii private şi de la semnarea unui act individual de aderare, furnizorul notifică administratorul fondului de pensii private la care solicitantul este participant, cu privire la decizia participantului de a opta pentru o pensie privată. În termen de 5 zile calendaristice de la primirea notificării, administratorul unui fond de pensii private este obligat să efectueze calculul valorii activului personal net al participantului”, se arată în proiect.
    Participanţii unui fond de pensii private care împlinesc vârsta de 70 de ani şi nu aleg un furnizor sunt repartizaţi aleatoriu de către autoritatea de reglementare. Furnizorul de pensii private stabileşte cuantumul pensiei private, pe baza calculului actuarial şi activului personal net aflat în contul participantului.
    Pensia privată poate fi achitată sub forma unei sume viagere (pentru o singură persoană, cu perioadă certă de plată, şi cu componentă de supravieţuitor) sau a unei sume limitate. Prin pensie viageră pentru o singură persoană se înţelege plata lunară a unei sume fixe datorată şi efectuată până la decesul membrului fondului de furnizare a pensiei private. În cazul unei pensii viagere pentru o singură persoană, cu perioadă certă, se înţelege plata lunară a unei sume fixe datorată şi efectuată până la decesul membrului fondului sau până la expirarea perioadei prevăzută în contactul de furnizare a unei pensii private. Pensia viageră cu componentă de supravieţuitor constă în plata lunară a unei sume fixe datorată şi efectuată membrului până la decesul acestuia, iar după deces, datorată şi efectuată soţului supravieţuitor pe durata vieţii acestuia. Pensia limitată reprezintă plata lunară a unei sume fixe datorată şi efectuată pe o perioadă cuprinsă între 5 şi 10 ani.
    Potrivit documentului, pensiile se pot indexa anual cu o rată fixă prestabilită prin contractul de furnizare a pensiei private.
    “Membrul este obligat să opteze pentru o pensie viageră, în cazul în care activul personal al acestuia este suficient pentru obţinerea unei pensii viagere. Membrul este obligat să opteze pentru o pensie limitată, în cazul în care activul personal al acestuia nu este suficient pentru obţinerea unei pensii viagere. Un furnizor nu poate refuza o cerere de obţinere a unei pensii private, atât timp cât activul personal al potenţialului membru este suficient pentru plata unei pensii viagere sau pensii limitate de cel puţin 24% din indemnizaţia socială pentru pensionari, stabilită pentru sistemul public, valabilă la data efectuării calculului”, se menţionează în document.
    Pensia privată se plăteşte de către furnizor din fond, lunar, către membru, mandatarul desemnat de acesta prin procură specială sau reprezentantul legal al acestuia, fie prin serviciu poştal, fie printr-un cont bancar, conform dispoziţiilor stabilite prin contractul de furnizare a pensiei private. Cheltuielile ocazionate de plata pensiei private pe teritoriul României şi al statelor membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European se suportă de către furnizor.
    Rata de finanţare a unui fond de furnizare de pensii private trebuie să fie tot timpul cel puţin egală cu 105%. “Începând de la o rată de finanţare mai mare de 110%, excesul de active poate fi redistribuit, prin calcul actuarial, membrilor fondului, după recuperarea integrală a sumelor cu care furnizorul a finanţat fondul din provizionul tehnic. Redistribuirea se face prin creşterea pensiei cu acelaşi procent pentru toţi membrii fondului”, se mai spune în proiectul de lege. În cazul în care rata de finanţare scade sub 105%, furnizorul intră în supraveghere specială, pe o perioadă de maximum 6 luni, timp în care furnizorul este obligat să majoreze rezerva suplimentară a fondului, din provizionul tehnic constituit la furnizor, până la atingerea unei rate de finanţare a fondului de 105%.
    Pentru situaţia când rata de finanţare scade sub 100%, autoritatea de reglementare poate retrage autorizaţia de furnizare a pensiilor private.
    Capitalul social al viitorilor furnizori de pensii private va fi de 5 milioane de euro. Poate fi furnizor de pensii private actualii administratorii de fonduri de pensii facultative şi/sau fonduri de pensii administrate privat, societăţile de asigurări de viaţă sau societăţile de furnizare a pensiilor private constituite ca societăţi pe acţiuni, potrivit Legii 31/1990, care au ca obiect exclusiv de activitate furnizarea pensiilor private.
    La finele lunii iulie, Pilonul II avea 5,93 milioane de clienţi şi active de 11,96 miliarde de lei.
    În cazul Pilonului III, activele au ajuns 711,1 milioane de lei care aparţin unui număr de 303.364 participanţi.

  • Fundaţia Cuvântul Întrupat vă invită la curăţenie

    Fundaţia Cuvântul Întrupat vă invită la curăţenie

    Sâmbătă, între orele 10.00 şi 13.00, Fundaţia Cuvântul Întrupat desfăşoară acţiunea de curăţenie „Implicat pentru un cartier curat” în zona Valea Oraşului. Punctul de întâlnire pentru toţi participanţii este sediul fundaţiei din strada Dogăriei, nr. 111. Scopul acţiunii este multiplu. În primul rând, este marcată, în avans, Ziua Mondială a Curăţeniei (23 septembrie) şi atragem atenţia asupra importanţei implicării fiecărui individ în comunitate, inclusiv în ceea ce priveşte păstrarea curăţeniei. În al doilea rând, se condiţionează sprijinul material oferit familiilor din zonă de participarea lor la această acţiune. Ca şi în anii trecuţi, multe familii din cartier cer ajutor fundaţiei pentru asigurarea de rechizite la început de an şcolar, iar implicarea părinţilor şi a copiilor în această acţiune este un mod prin care ei pot „plăti” ceea ce primesc. Sunt invitaţi la acţiune şi firme, instituţii, persoane fizice din zonă, voluntarii fundaţiei şi nu numai. Serviciul Public Ecosal va asigura materialele (saci menajeri şi mănuşi) necesare desfăşurării acţiunii.

  • Autoturism cu document fals descoperit la Oancea

    La Frontiera Oancea s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor necesare trecerii frontierei de stat, Irina M. cu dublă cetăţenie română şi R.Moldova, în vârstă de 40 de ani, care conducea un autoturism marca Opel Zafira, înmatriculat în Bulgaria. La controlul de frontieră acesta a prezentat certificatul de înmatriculare şi talonul care atestă inspecţia tehnică periodică emise în Bulgaria. Având suspiciuni cu privire la autenticitatea documentelor prezentate la control, poliţiştii de frontieră au efectuat verificări, în urma cărora au constatat faptul că talonul care atestă inspecţia tehnică era un fals total.

  • Lansare a celei de-a paisprezecea cArtESENȚE

    Îndrăgita Colecţie a cArtESENȚELOR continuă cu cel de-al paisprezecelea volum de poezie. Lansarea cărţii în miniatură, intitulată “Umbra fulgului”, semnată de Victoria Fonari, va avea loc vineri, începând cu ora 13.00, la mansarda Centrului Cultural “Dunărea de Jos”, organizatorul evenimentului. Aşa cum ne-au obişnuit organizatorii, lansarea va fi însoţită de o instalaţie (o lucrare artistică), realizată de Gina Ciubotaru Popa. De asemenea, vor fi prezenţi şi invitaţi de seamă, printre care şi prof.univ.dr. George Lateş.

  • Braconieri depistaţi de către poliţiştii de frontieră gălăţeni

    Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliţiei de Frontieră Oancea au depistat, pe timpul desfăşurării unei misiuni specifice, trei persoane care au desfăşurat activităţi de pescuit fără a deţine documentele legale. În ziua de 11 septembrie a.c., în jurul orelor 06.00 poliţişti de frontieră au oprit pentru control în zona de responsabilitate, la nord de localitatea Oancea un atelaj hipo în care se aflau trei bărbaţi.
    În urma verificărilor specifice, a reieşit că cei trei sunt cetăţenii români Ionuţ M., Mihai G. N. şi Marcel M. având vârstele cuprinse între 31 şi 38 ani. Asupra celor trei bărbaţi s-au găsit în atelajul hipo 6 plase tip setcă având lungimea totală de 1.400 metri pentru care aceştia nu au putut prezenta documente justificative de deţinere şi cantitatea de 51 kilograme de peşte de diferite specii. Întrebaţi de provenienţa peştelui, cei trei cetăţeni au declarat că au pescuit într-o amenajare piscicolă din zonă. Poliţiştii de frontieră au luat măsura ridicării plaselor de pescuit în valoare de 900 lei în vederea confiscării, iar cantitatea de peşte în valoare de 657 lei a fost predată administratorului amenajării piscicole. Persoanelor în cauză le-a fost întocmită lucrare penală sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de folosirea la pescuit de către persoanele neautorizate a unor tipuri de unelte de pescuit comercial şi nedeţinerea autorizaţiei de pescuit comercial.