Blog

  • Liberalizarea pieţei energiei electrice a avut o influenţă de 1-2% în preţul final

    Liberalizarea pieţei energiei electrice a avut o influenţă de 1-2% în preţul final

    Liberalizarea pieţei energiei electrice începută în urmă cu un an a avut loc fără efecte negative importante, iar influenţa a fost de 1-2% în preţul final, a declarat, marţi, la o conferinţă pe tema efectelor liberalizării pieţei energiei asupra economiei preşedintele Autorităţii Naţionale de reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Niculae Havrileţ.

    În zona gazelor naturale, impactul a fost de 8% atât pentru consumatorii casnici cât şi pentru cei industriali, a precizat preşedintele ANRE. „Sperăm să avem şi elemente pozitive, cum ar fi creşterea PIB şi creşterea veniturilor la producători care vor duce, prin suprataxarea prevăzută de lege la venituri bugetare suplimentare care vor fi direcţionate în zone de interes social, cum ar fi educaţia şi sănătatea. Într-un an de zile se vor resimţi şi efectele benefice”, a spus Havrileţ.

    Preşedintele ANRE a menţionat etapele liberalizării pieţei energiei electrice şi gazelor naturale şi a apreciat că noua etapă de dereglementare pe piaţa gazelor naturale de la 1 octombrie nu va avea un impact mai mare de 2% pentru consumatorii industriali şi 1% pentru consumatorii casnici în preţul final, astfel că impactul pe întregul an 2013 va fi de 10% la consumatorii industriali şi de 9% la consumatorii casnici.

    La gazele naturale procedura este cea a convergenţei preţurilor gazelor naturale din producţia internă şi gazelor naturale din import la acest moment raportul fiind de 1 la 2. Calendarul de liberalizare ar trebui să se încheie în decembrie 2014, dar dacă va exista încă o diferenţă semnificativă de preţ între gazele naturale din producţia internă şi cele din import poate fi prelungit cu un an până în 2015.

  • Seri Culturale la cafeneaua artiştilor

    Gălăţenii care doresc să îşi petreacă sfârşitul zilei într-o atmosferă dominată de cultură, căldură şi prietenie acum au ocazia participând la “Serile culturale” organizate de Teatrul Dramatic “Fani Tardini”, Casa de Cultură a Sindicatelor şi Asociaţia “C.I.R.C.U.I.T” şi care vor avea loc la Cafeneaua artiştilor “La Fani”, începând de săptămâna viitoare.
    În cadrul proiectului vor avea loc serate folk, seri de poezie, prezentarea unui actor al Teatrului Dramatic realizată chiar de el însuşi, spectacole de teatru. Obiectivul acestor seri culturale este de a-i oferi gălăţeanului ocazia de a adresa câteva cuvinte unui actor pe care l-a admirat pe scenă şi de a-l cunoaşte, de a se bucura de o lectură caldă şi de a asculta cele mai frumoase şlagăre pe ritmurile acordurilor de chitară. De asemenea, tot la cafeneaua menţionată, o dată pe lună, va avea loc un vernisaj de picturi care vor înfrumuseţa pereţii acesteia.
    “După cum ştiţi, Teatrul Dramatic” are pe lângă el o asociaţie numită C.I.R.C.U.I.T. cu care colaborează foate bine. Aici e un spaţiu (cafeneaua “La Fani”, n.r.) care a fost gândit nu doar ca să bem o bere sau o cafea, ci şi să oferim ceva celor care vin aici. Vreau ca în această toamnă să facem seri de teatru, poezie, folk”, a spus Vlad Vasiliu, iniţiatorul acestui proiect.
    Atât directorul Teatrului Dramatic, Cristian Gheorghe, cât şi directorul CCSG, Ovidiu Manole, s-au arătat extrem de deschişi în legătură cu acest proiect, ambii fiind de acord că este o idee ce merită pusă în practică. De serile de poezie se va ocupa scriitoarea Angela Baciu, care s-a arătat extrem de bucuroasă în ceea ce priveşte Serile culturale.
    În zilele ce urmează, organizatorii vor pune la dispoziţia publicului programul serilor dedicate iubitorilor de frumos.

  • Descinderi după membrii unei reţele specializată în fraude informatice

    În nouă judeţe ale ţării, printre care se numără şi Galaţiul, au avut loc marţi dimineaţă descinderi menite a destructura o grupare specializate în fraude informatice. Tinţa erau clienţi ai Poştei din Italia din conturile cărora românii scoteau bani. Până acum prejudiciul se ricică la 500.000 de euro. Comunicatul IPJ  Suceava arată că activitatea reţelei era monitorizată de anul trecut.
    Lucrătorii Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate Suceava, sub coordonarea unui procuror DIICOT, vizau mai multe persoane, din care cinci străini implicaţi în aceste graude. Anchetatorii au stabilit că suspecţii care coordonau reţeaua, din Dolj şi Târgovişte, au constituit un grup infracţional la care au aderat 36 de persoane şi care acţiona în judeţele Suceava, Botoşani, Bacău, Constanţa, Sibiu, Dâmboviţa, Galaţi şi Dolj. Membrii grupării sunt acuzaţi de infracţiuni informatice, prin fraudarea în special a clienţilor Poste Italiane după ce au obţinut datele de acces în conturile bancare online banking ale acestora, prin metoda phishing, au accesat fraudulos conturile şi au făcut transferuri frauduloase de bani.
    O parte din membrii grupării acţionau pe teritoriul Italiei pentru obţinerea datelor de acces la conturile bancare ale victimelor şi realizarea transferurilor frauduloase către alţi membri ai grupării care, la rândul lor, aveau sarcina să ridice banii de la diferite agenţii Western Union de pe teritoriul României. În acest dosar s-a dispus începerea urmăririi penale în cazul a 36 de învinuiţi, iar marţi poliţiştii BCCO şi procurorii DIICOT au făcut 37 de percheziţii în Suceava, Bacău, Craiova, Constanţa, Alba, Galaţi, Piteşti, Braşov şi Dâmboviţa pentru a fi puse în aplicare 35 de mandate de aducere la sediul DIICOT Suceava pentru audieri. Pe parcursul cercetărilor, anchetatorii au beneficiat de sprijin din partea Serviciului Secret al Ambasadei SUA la Bucureşti şi SRI – Direcţia Judeţeană Suceava.

  • Termen limită pentru plata taxelor şi impozitelor

    Până la sfârşitul acestei luni gălăţenii care locuiesc în casele primăriei trebuie să achite dările la stat. În caz contrar, după data de 30 septembrie 2013 “se vor aplica penalităţi de 2% pe fiecare zi de întârziere”, informează reprezentanţii Direcţiei de Taxe şi Impozite Galaţi. Primăria Galaţi are în administrare peste patru mii de locuinţe, toate ocupate de chiriaşi care plătesc, în funcţie de vârstă, zonă şi numărul de camere, sume cuprinse între 50 de lei şi 400 de lei. Restul gălăţenilor îşi pot plăti taxele şi impozitele până în ultima zi din an fără să intre în perioada de penalităţi.

  • Au demarat lucrările de reabilitare a şcolii din Costache Negri şi grădiniţei din Cudalbi

    Fundaţia Vodafone România a alocat 50.000 de euro pentru repararea şi reamenajarea şcolii din comuna Costache Negri şi a grădiniţei din comuna Cudalbi. Beneficiarii sunt 920 de preşcolari şi şcolari din cele două comune, care au fost grav afectate de recentele inundaţii. Lucrările de reparaţii sunt coordonate cu sprijinul Asociaţiei React şi vor fi finalizate în două săptămâni. În plus, şcoala din Costache Negri va fi dotată cu trei calculatoare şi un proiector, iar câteva sute de copii vor primi pachete cu îmbrăcăminte.

  • Măsurile privind urgentarea soluţionării cererilor de restituire

    Datorită interesului larg de care se bucură finalizarea procesului de restituire a proprietăţilor, interes manifestat atât în cadrul audienţelor acordate, cât şi prin intermediul   petiţiilor, ne-am propus să prezentăm, în câteva materiale succesive, principalele prevederi ale Legii nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.278 din 17 mai 2013. În ziarul de astăzi, vom prezenta ultimul material pe această temă: măsurile privind urgentarea soluţionării cererilor de restituire.

    Se instituie un termen de decădere în procedura administrativă, de 90 de zile, în care persoanele care se consideră îndreptăţite pot completa cu înscrisuri dosarele depuse la entităţile învestite de lege pentru soluţionarea cererilor de restituire. În anumite condiţii, acest termen poate fi prelungit, o singură dată, cu 60 de zile. Termenul curge de la data la care persoanei i se comunică în scris documentele necesare soluţionării cererii sale. Dacă aceste documente nu se află în posesia persoanei, le va solicita de-ndată instituţiei deţinătoare, care are obligaţia de a le elibera în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii.

    Comisiile locale şi judeţene de fond funciar au obligaţia de a soluţiona toate cererile de restituire, de a efectua punerile în posesie şi de a elibera titlurile de proprietate pană la data de 1 ianuarie 2016.

    Entităţile învestite de lege au obligaţia de a stabili numărul cererilor înregistrate şi nesoluţionate până la data intrării în vigoare a Legii nr.165/2013 (21.05.2013) şi de a-l afişa le sediul lor. De asemenea, aceste date se transmit Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor, care le va centraliza şi le va publica pe pagina sa de internet. Entităţile învestite de lege au obligaţia de a soluţiona cererile formulate potrivit Legii nr.10/2001 în următoarele termene: 12 luni – cele care mai au de soluţionat până la 2.500 de cereri, 24 de luni – cele care mai au de soluţionat între 2.500 şi 5.000 de cereri, 36 de luni – cele care mai au de soluţionat peste 5.000 de cereri. Aceste termene curg de la data de 1 ianuarie 2014.

    Dosarele înregistrate la Secretariatul Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor vor fi soluţionate în termen de 60 de luni de la data intrării în vigoare a Legii nr.165/2013, cu excepţia dosarelor de fond funciar, care vor fi soluţionate în termen de 36 de luni. Numărul acestor dosare se publică pe pagina de internet a Autorităţii Naţionale Pentru Restituirea Proprietăţilor şi se comunică, la cerere, persoanelor îndreptăţite. Dosarele care vor fi transmise Secretariatului Comisiei Naţionale după întrarea în vigoare a Legii nr.165/2013 vor fi soluţionate în termen de 60 de luni de la data înregistrării lor, cu excepţia celor de fond funciar, care vor fi soluţionate în termen de 36 de luni. Data înregistrării acestor dosare se publică pe pagina de internet a Autorităţii Naţionale Pentru Restituirea Proprietăţilor şi se comunică, la cerere, persoanelor îndreptăţite.

    Deciziile emise cu respectarea termenelor menţionate pot fi atacate de persoana care se consideră îndreptăţită la secţia civilă a tribunalului în a cărui circumscripţie se află sediul entităţii emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării. În cazul în care autoritatea învestită de lege nu emite decizia în termenele menţionate, persoana care se consideră îndreptăţită se poate adresa tribunalului competent, în termen de 6 luni de la expirarea termenelor prevăzute de lege pentru soluţionarea cererilor. În toate aceste situaţii, instanţa judecătorească se pronunţă asupra existenţei şi întinderii dreptului de proprietate şi dispune restituirea în natură sau, după caz, acordarea de măsuri reparatorii în condiţiile Legii nr.165/2013. Hotărârile judecătoreşti pronunţate în aceste speţe sunt supuse numai apelului. Cererile şi acţiunile în justiţie formulate în temeiul Legii nr.165/2013 sunt scutite de taxa de timbru judiciar.

    În afara măsurilor judiciare prezentate, pentru asigurarea eficacităţii măsurilor stabilite de Legea nr.165/2013, inclusiv respectarea termenelor stabilite, au fost instituite contravenţii, care se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei. Constatarea şi sancţionarea acestor contravenţii se fac de către împuterniciţii Autorităţii Naţionale Pentru Restituirea Proprietăţilor, precum şi de către prefecţi sau împuterniciţii acestora.

    Persoanele care se consideră lezate de autorităţile publice trebuie să ştie că Biroul teritorial Galaţi al instituţiei Avocatul Poporului le stă la dispoziţie pentru a le apăra drepturile  şi libertăţile în raporturile cu autorităţile publice şi poate fi contactat telefonic la numărul 0236/32.00.10 şi pe e-mail la adresa avpgalati@avp.ro. De asemenea, acordă audienţe de luni până joi, între orele 9 – 16, şi vineri, între orele 9 – 12, la sediul situat în Galaţi, Bulevardul Marea Unire, zona Faleza Dunării, în clădirea Camerei de Conturi.

    Expert, Liviu Coman-Kund

  • „Autorităţile locale să se pregătească să cumpere diguri modulare folosind fonduri europene”

    „Autorităţile locale să se pregătească să cumpere diguri modulare folosind fonduri europene”

    Senatorul liberal Paul Ichim a trimis o întrebare ministrului delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Lucia Varga, în luna iunie, referitoare la utilizarea fondurilor europene pentru achiziţionarea de diguri modulare de protecţie împotriva inundaţiilor iar răspunsul ministrului delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură aduce lămuriri asupra identificării şi achiziţionării mijloacelor de intervenţie în cazul producerii unor inundaţii. Întrebarea adresată ministrului delegat Lucia Varga a avut la bază o sesizare primită la cabinetul parlamentar din partea unui cetăţean din Galaţi iar în răspunsul primit se specifică: „Finanţarea din fonduri europene a dotărilor cu mijloace operative pentru situaţii de urgenţă, din care fac parte şi digurile mobile tip panou cu sprijin va putea fi efectuată în viitoarea perioadă de programare 2014 – 2020, în baza criteriilor de acordare a finanţării nerambursabile impuse de Comisia Europeana”.

    „Având în vedere evenimentele cu un mare impact în rândul comunităţilor locale din judeţul Galaţi, dar şi situaţia prin care a trecut, inclusiv în anii trecuţi, municipiul Galaţi, cred că autorităţile competente, primăria, Consiliul Judeţean, consilierii municipali şi cei judeţeni au datoria de a interveni pentru ca fondurile europene puse la dispoziţie în exerciţiul bugetar viitor să poată fi accesat şi judeţul Galaţi să beneficieze de un sistem de apărare eficient împotriva revărsării apelor”, a precizat senatorul PNL Paul Ichim.

    Dincolo de disputele politice şi de orgolii autorităţile locale au datoria de a se pune de acord pentru ca un grup bine pregătit de funcţionari ai instituţiilor publice decidente să elaboreze proiectele necesare accesării acestor fonduri puse la dispoziţie de Uniunea Europeană.

  • A început cel mai mare proiect de populare a Dunării cu sturioni

    Începând de ieri, 24 septembrie, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi a demarat procedura de populare a Dunării cu puiet de sturion (morun, păstrugă, nisetru). În prima etapă, Dunărea va fi populată cu 90.000 de pui (70.000 de moruni, 10.000 de păstrugi şi 10.000 de pui de nisetru). Primul punct de deversare este la Km 600 – Corabia. Apoi, puietul va fi deversat la Km 40 Borcea, la Brăila, Isaccea şi la Km 2 – Sfântu Gheorghe. Fiecare pui de sturion va fi marcat individual cu mărci CWT, astfel încât pe tot parcursul proiectului să fie monitorizat.

    „Popularea care a început ieri este o primă etapă din proiectul a cărei valoare totală este de 10.649.363,47 lei. Va urma un studiu complex asupra supravieţuirii speciilor, care are ca scop final regenerarea populaţiilor de sturion, ameninţate în prezent cu dispariţia. Proiectul este finanţat din Fondul European de Pescuit, prin Programul Operaţional de Pescuit 2007-2013, şi are ca scop evaluarea supravieţuirii şi răspândirii în Marea Neagră a puilor de sturion din speciile ameninţate critic lansaţi în Dunărea Inferioară”, a declarat Bogdan Nistor, purtătorul de cuvânt al Universităţii „Dunărea de Jos”.

    Sunt implicaţi specialişti din patru ţări

    Proiectul este cel mai mare şi mai complex realizat vreodată în România şi se va finaliza în luna mai 2015. Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi are ca parteneri în acest proiect specialişti din institute de cercetare din Bulgaria, Georgia, Turcia şi Ucraina. Proiectul de populare a Dunării cu sturioni este motivat de scăderea severă a populaţiei de sturioni din apele noastre, de la 685 tone în anii ’70, la 11 tone, principalele cauze fiind exploatarea sălbatică şi braconajul. Pentru a fi eficientă, campania de populare a Dunării cu sturioni trebuia continuată pe parcursul a 7-8 până la 10 ani. În decembrie 2006, erau eliberaţi în Dunăre, la Plaja Lipovenească dintre Galaţi şi Brăila, 23.000 de pui de morun şi păstrugă, iar alţi 23.000 de pui din aceleaşi specii erau eliberaţi în zona Cernavodă – Stelnicu de Feteşti. Programul a continuat până în februarie 2011, când Ministerul Agriculturii a stopat finanţarea.

  • Turcii de la Beyler sunt liberi să părăsească ţara

    Judecătoria Galaţi nu a putut face altceva decât să constate că interdicţia de a nu părăsi ţara instituită de procurori în cazul lui Ahmet Hos şi Osman Hos, tată şi fiu, acuzaţi de lipsire de libertate şi nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, a încetat de drept. Cei doi cetăţeni turci deţin societatea Beyler, producătorul de uşi metalice, împotriva firmei fiind deschisă de ceva vreme procedura de faliment la Tribunalul Galaţi. Deşi sunt cercetaţi în libertate, Ahmet Hos şi Osman Hos au făcut plângere la Judecătoria Galaţi împotriva ordonanţei procurorului privind măsurile preventive. Procurorii îi acuză pe Ahmet Hos şi Osman Hos că pe 21 februarie 2011, sub ameninţarea unui pistol, au imobilizat un cetăţean turc, pe care l-au transportat în subsolul unui imobil, unde l-au ţinut legat, încercând să afle informaţii cu privire la situaţia financiară a cetăţenilor turci ce derulează afaceri pe raza judeţului Galaţi. Ei ar fi cerut atunci 50.000 de euro pentru eliberarea conaţionalului lor, acesta fiind ameninţat cu moartea dacă nu le dădea banii.

    Cercetaţi şi pentru înşelăciune

    Pentru a putea continua cercetările fără riscul ca cetăţenii turci să dispară, în fiecare lună Parchetul de pe lângă Judecătoria Galaţi le prelungea acestora interdicţia de a nu părăsi ţara, dar acum suspecţii sunt liberi să plece unde vor. De amintit este că Ahmet Hos şi Osman Hos au intrat în colimatorul oamenilor legii şi pentru alte fapte, ei fiind în prezent cercetaţi şi pentru că, pe parcursul anului 2009, în calitate de administratori ai unei societăţi cu sediul în Galaţi, au achiziţionat produse chimice, materiale de construcţie şi tichete de masă de la şase societăţi comerciale din Bucureşti, Galaţi şi Neamţ, pentru care au emis 11 file cec în valoare de 1.057.565 lei, fără a avea disponibil în cont. Cei doi turci sunt anchetaţi acum pentru patru infracţiuni: lipsire de libertate, nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, şantaj şi înşelăciune.

  • Începe „recensământul” pentru campania de vaccinare antigripală

    Direcţia de Sănătate Publică Galaţi a început de marţi catagrafierea, recensământul persoanelor din judeţul Galaţi care fac parte din categoriile celor expuse mai uşor riscului de a face gripă. Cum judeţul nostru a fost afectat recent de inundaţii în urma cărora multe persoane au probleme legate de salubrizarea sau repararea locuinţelor, acestea vor fi monitorizate cu mai mare atenţie, intrând în grupele de risc. „De astăzi (marţi – n.r.) s-a început procesul de catagrafiere a persoanelor care, făcând parte din grupele de risc la infectare cu virusurile gripale, pot fi imunizate gratuit prin campania naţională de vaccinare ce va începe în toamnă. Deocamdată, până pe 10 octombrie, Ministerul Sănătăţii va avea o situaţie a acestei catagrafieri din toată ţara, urmând ca pe baza acesteia să se facă necesarul de doze de vaccin care va fi achiziţionat în sistem centralizat de Ministerul Sănătăţii. Apoi acestea vor fi împărţite în judeţe. Nici în acest an achiziţia nu se va putea face de la Institutul Cantacuzino. Anul acesta, în realizarea acestei catagrafieri, Direcţia de Sănătate Publică Galaţi atrage atenţia medicilor de familie din zonele afectate de inundaţii să monitorizeze şi să înregistreze, unde este cazul, persoanele care pot fi în grupele de risc din cauza condiţiilor de locuit sau din alte cauze apărute ca efect al inundaţiilor”, a precizat dr. Valentin Boldea, directorul Direcţiei de Sănătate Publică Galaţi.

    Anul trecut, în recensământul celor care făceau parte din grupele de risc la contactarea gripei se numărau circa 71.000 de gălăţeni. Din aceste grupe fac parte copiii, bătrânii peste  65 de ani, femeile gravide, bolnavii cronic dar şi personalul care intră în contact cu aceştia. „Anul trecut am primit doar 25.000 de doze din cele 71.000 necesare pe hârtie. Totuşi, am constatat că nu au fost solicitări de a se face imunizarea în plus, asta însemnând că acele doze primite au fost suficiente. De fapt, pot spune că făcând o analiză a numărului de persoane imunizate, observăm că acesta scade de la an la an. În 2007-2008 populaţia era dornică de imunizare antigripală şi se făceau circa 90.000 de doze de vaccin; după situaţia creată cu gripa aviară, interesul populaţiei în imunizarea antigripală a scăzut constant”, a mai declarat dr. Valentin Boldea.